Spectaculaire trap verbindt handelsvloeren bij Canary Wharf

Het ontwerp van de 730.000 m2 grote kantoortoren Canary Wharf op One Bank Street is opmerkelijk in twee opzichten. De architecten van ontwikkelaar Canary Wharf Group, Kohn Pederson Fox (KPF), hebben een dramatisch aflopende trap ontworpen. Een gedurfde geometrie die wordt aangevuld met een spectaculaire, asymmetrische ‘linttrap’, die tevens het middelpunt van het atrium vormt. Dit pronkstuk, dat drie enorme handelsvloeren met elkaar verbindt, is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen tp bennett, Adamson Associates [International] Limited en EeStairs.

item

De dramatische bolle gevel ontworpen door KPF

item

Aanzicht van het atrium van One Bank Street

“Het belangrijkste punt, dat in een vroeg stadium met KPF is ontworpen, was om de kern van de trap een ‘draai’ te geven”, vertelt Andrew McLean, di- recteur van tp bennett. “Zo werd een écht dynami- sche en creatieve werkplek voor de 3.000 mede- werkers binnen Société Générale gecreëerd.”
De overwegend open vloerplaten hebben ‘break- out’ gebieden, die zijn ontworpen om alternatieve werk- en ontspanningsruimten te creëren. tp ben- nett heeft op maat gemaakte software gebruikt om de flexibiliteit in de omgeving te maxima- liseren, in samenwerking met management en personeelsvertegenwoordigers. Het futuristische interieur is voorzien van touchdown bureaus, een centrale hub en informele ontmoetings- en presentatieruimtes. Met meer dan 9.000 planten heeft One Bank Street een BREEAM ‘Outstanding’ milieuclassificatie behaald.

item
item

tp bennett heeft de eerste designconcepten van de trap ontworpen. De asymmetrische trap stijgt al draaiend tussen het glas van de hoofdgevel en de balkons van de drie handelsvloeren. “Het ontwerp begon als een spiraal, wat later een meer ambitieuze ‘lintvorm’ is geworden”, legt McLean uit. De draai wordt breder naarmate hij verder draait en is gebaseerd op een Archimedes-spiraal. Adamson Associates [International] Limited heeft het gedetailleerde design verder uitgewerkt in nauwe samenwerking met het Eastbourne-team van EeStairs, onder leiding van directeur Steven Bray en project manager/design engineer Paul Barton. “Ik wilde een trap met een pure vorm maken”, vertelt Simon Groves, Senior Associate bij Adamson Associates [International] Limited. “Het was cruciaal om de linten van de binnen- en buitenbalustradebehuizingen te vereenvoudigen en ze te verhogen tot 1.900 mm, zonder onnodige golving bij de bordessen tussen de traptreden. Dit betekende dat er geen stop-startpunten in de balustrades waren, maar enkel de pure vorm.” De openingen tussen de buitenste balustrades en de vloerplaten werden geminimaliseerd, zodat de overbrugging naadloos was. Ingenieurs van Arup onderzochten en keurden de structurele integriteit met betrek- king tot de vloerplaten goed.


“Om deze trap goed te krijgen, was heel wat modellering nodig”, vertelt McLean. “We hebben al eens eerder met EeStairs gewerkt en de samenwerking was uitzonderlijk.” Groves: “Samen hebben we af- gesproken hoe we de installatie van de trap moesten ondersteunen.” Steven Bray van EeStairs: “De structurele prestaties van de trap worden gegaran- deerd door de stalen balustrades met kokerprofielen, die aan elkaar vergrendeld zijn door gevouwen stalen treden en stootborden. De installatie van de trap was net zo ingewikkeld als het ontwerp.”

De trap, die 29 ton weegt, is door EeStairs gefa- briceerd in drie complete secties. Daarna is het ge- heel in subsecties gesneden, precies klein genoeg om getransporteerd en in het gebouw op de vijfde verdieping gehesen te worden. Dit houdt in dat de trap opnieuw in elkaar werd gezet door EeS- tairs, zonder afbreuk te doen aan de belastings- en gewichtsbeperkingen voor de vloerplaten. ‘’De installatie was een serieuze opdracht op zichzelf”, voegt Bray toe. “We hebben dit opgelost door de secties te installeren, beginnend met het eerste balkon. Er was een tandemlift met twee spinkra- nen nodig, evenals verschillende steunen van 12 meter die aan de primaire structuur van het ge- bouw waren vastgemaakt.”

 

Bekijk de projectpagina van Canary Wharf hier

item

De installatie van deze trap was net zo ingewikkeld als het ontwerp

item